Isnin, 7 Februari 2011

Sup Ikan

Tempoh hari masa balik kampung, tok mertua beli ikan kerisi...lepas tu dia tanya nak masak apa ngan ikan ni...Hmm...saya pun cakap lah....goreng pun sodap!!...hehehe

Tapi bila dok tengah menggoreng ikan ni, timbul lak idea nak buat sup ikan ni...dan mulalah saya mengeledah peti sejuk periksa bahan-bahan mentah yang ada...huhu....

Sup Ikan




Bahan-bahan :-
 1 ekor ikan kerisi/ikan merah sederhana besar- disiang dan dibersihkan
2 batang serai - diketuk
2 biji tomato - dipotong/dibelah
2 biji bawang putih-ditumbuk kasar
3 biji bawang merah-ditumbuk kasar 
1 cm  halia-ditumbuk kasar
2 sudu sos tiram
2 biji cili padi-diketuk
Garam dan gula secukup rasa
sedikit daun sup dan daun bawang- dihiris
*Bagi yang suka taruk ajinomoto bolehlah masukkan sedikit ajinomoto

Caranya;
-Ikan digaulkan dengan garam serta kunyit dan digoreng (tak perlu sampai garing). Bila siap angkat dan toskan
-Panaskan minyak, tumiskan bawang merah,bawang putih, halia dan serai hingga kekuningan dan naik baunya.
-Masukkan air utk kuahnya, ikut suka nak kuah banyak mana.
-Setelah mendidih masukkan sos tiram, tomato, ikan yang telah digoreng, garam(jangan taruk banyak sebab ikan dah masin), dan sedikit gula. 
-Masukkan cili padi .
-Bila dah masak, tutup api dan taburkan daup sup dan daun bawang tadi


Cubalah buat, kalau nak tau mak saya suka buat resepi ni. Mak saya selalu buat dengan ikan kerapu dan jenahak (Ikan segar dari laut yang dipancing sendiri oleh ayah saya)...memang sedap!!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan